The Project
Products
Learning Scenarios

Abrantes, P. & Matos, J. F. (2012a). A formação inicial dos professores de informática: tecnologia, inovação e transformação das práticas. In Atas da Conferencia Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação - IPCE 2012 – Leiria. pp. 434-435.
Abrantes, P. & Matos, J. F. (2012b). Using Activity Theory to understand how using robots can foster learning of basic concepts of programming. In Proceedings of 6th International Technology, Education and Development Conference [Ed. CD - Rom], Valência: IATED, pp. 6483-6490. ISBN: 978-84-615-5563-5. 
Almeida, E.; Correia, H.; Ferreira, H.; Coutinho, J.; Santos, R. & Abrantes, P. (2012). Nova abordagem ao ensino e aprendizagem da programação: PjBL com Scratch, Arduino e realidade Aumentada. In Atas da Conferencia Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação - IPCE 2012 – Leiria. p. 481.
Booth, R.; Fermé, E.; Konieczny, S. & Pérez R. P. (2012). Credibility-Limited Revision Operators in Propositional Logic. In Proceedings of the 13th International Conference on Principles of Knowledge Representation and Reasoning, (KR'12). Rome.
Fernandes, E. (2013a). The Emergence Of Agency In A Mathematics Class With Robots. In Proceedings of the 8th Conference on Europeen Research on Mathematics Education – CERME8 – Antalya. Turkey.
Fernandes, E. (2012a). Learning Mathematics with Robots. In Proceedings of 6th International Technology, Education and Development Conference [Ed. CD - Rom], Valência: IATED, pp. 5954-5958. ISBN: 978-84-615-5563-5.
Fernandes, E. (2012b). Robots for the Learning of Functions. In Proceedings of World Academy of Science, Engineering and Technology. 64. Venice. pp. 872-875. ISSN 2010-376X
Fernandes, E. (2012c). ‘Robots can’t be at two places at the same time’: material agency in mathematics class. In Tso T.Y. (Ed.), Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 2, pp. 227-234.
Fernandes, E. (2012d). Como é a agência distribuída entre alunos, professores e robots? In Atas do II Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa. IEUL. pp.1368 – 1383. ISBN 978-989-96999-8-4.
Ferreira, S.; Oliveira, D.; Celestino, H. & Abrantes, P. (2013). “Uma proposta de ensino-aprendizagem da disciplina Aplicações Informáticas B utilizando a Robótica Educativa e o Storytelling”. In Atas da Conferencia Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação - IPCE 2013 – Leiria. pp. 55-62 e p. 499. 434-435.
 Gomes, G. & Abrantes, P. (2012). A Robótica educativa no ensino da programação. In Atas do II Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa. IEUL. pp. 2039 – 2055. ISBN 978-989-96999-8-4.
Gomes, G.; Martinho, J.; Bernardo, M.; Matos, F. & Abrantes, P. (2012). Dificuldades na aprendizagem da Programação no Ensino profissional – perspetiva dos alunos. In Atas do II Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa. IEUL. pp. 438-448. ISBN 978-989-96999-8-4.
Lopes, P. C. (2012a). Racing with robots. In Proceedings of 6th International Technology, Education and Development Conference [Ed. CD - Rom], Valência: IATED, pp. 6217-6221. ISBN: 978-84-615-5563-5.
Lopes, P. C. (2012b). Robots na Aula de Matemática: Aprender Estatística com recurso a Tecnologias. eBook. COIED 2012. 2.ª Conferência Online De Informática Educacional. pp. 295-301. ISBN: 978-989-8366-44-3.
Lopes, P. C. (2012c). Robots numa prática escolar. InAtas do II Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa. IE UL. pp. 1889-1899.ISBN 978-989-96999-8-4.
Lopes, P. C. & Fernandes, E. (2012a). Participation in a school mathematics practice with Robots: Racing With Robots. In Tso, T. Y. (Ed). In Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. vol. 1, p. 250. Taipei, Taiwan: PME.
Martins, S. (2013). ‘Regime of competence’ in a school practice with robots. In Proceedings of 8th Congress of European Research in Mathematics Education. – CERME 8 - Antalya, Turkey.
Martins, S. (2012a). A competência numa prática com robots: Um projeto no 1.º CEB. In Atas do II Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa. IE UL. pp. 2016-2025. ISBN 978-989-96999-8-4. URL: http://ticeduca.ie.ul.pt/ Disponível em:
Martins, S. (2012b). Os robots como ferramenta pedagógica no 1º ciclo. eBook. COIED 2012. 2.ª Conferência Online De Informática Educacional. pp. pp. 272-276. ISBN: 978-989-8366-44-3.
Martins, S. & Fernandes, E. (2012a). We perceive two minutes to be a fast achievement while for robots this presents a life-time: Analyzing mathematics learning from a situated perspective. In Tso, T. Y. (Ed). Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. vol. 4, p. 302. Taipei, Taiwan: PME.
Martins, S. & Fernandes, E. (2012b). Working with robots in the early years: Writing a story. In Proceedings of 6th International Technology, Education and Development Conference [Ed. CD - Rom], Valência: IATED, pp. 5995-5998. ISBN: 978-84-615-5563-5.
Matos, J. F. (2010). Towards a Learning Framework in Mathematics: Taking Participation and Transformation as key Concepts. In M. Pinto & T. Kawasaki (Eds.). Proceedings of the 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. vol. 1, pp. 41-59. Belo Horizonte, Brazil: Universidade de Minas Gerais.
Oliveira, D. & Abrantes, P. (2013). Contextualização do ensino-aprendizagem de programação através da aprendizagem por resolução de problemas e do storytelling usando robótica educativa. In Atas da Conferencia Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação - IPCE 2013 – Leiria. pp. 354-361.
Oliveira, D.; Ferreira, S.; Celestino, H.; Ferreira, S. & Abrantes, P. (2012). Uma proposta de ensino-aprendizagem de programação utilizando Robótica Educativa e Storytelling. In Atas do II Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa. IE UL. pp. 2567 – 2576. ISBN 978-989-96999-8-4.
Pais, A.; Fernandes, E.; Matos, J. F.; & Alves, A. (2010). Methodology in critical mathematics education: a case analysis. In U. Gellert, E. Jablonka and C. Morgan (Eds) Proceedings of the Sixth International Mathematics Education and Society Conference, Berlin, Germany, pp. 408-417.
Patrocínio, P.; Abrantes, P. & Matos, J. F. (2011). SCIMADE – Science Museum Animated Digital Experience. In VII Conferência internacional de TIC na Educação – Challenges 2011. Braga. Universidade do Minho.
Pedro, N.; Wunsch, L.; Pedro, A. & Abrantes, P . (2010). Tecnologias, inovação e desenvolvimento profissional docente no século XXI (ou, pergunte-se aos alunos o que os professores precisam de aprender) In Atas do I Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa. IE UL. pp. 937-942. ISBN: 978-989-96999-1-5.
Santos, A. (2012). Robots as learning mediators in a virtual community of practice. In Proceedings of 6th International Technology, Education and Development Conference [Ed. CD - Rom], Valência: IATED, pp. 6727-6731. ISBN: 978-84-615-5563-5.

home contacts Team HOME contacts